۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۷۰۹۶۲۶

معدن آهن قانونی آب را می‌کُشد! 

معدن آهن قانونی آب را می‌کُشد! 
معدن آهن در کامو فعالیت خود را ادامه می‌دهد و اعتراضات مردم با بی اعتنایی مسئولان مواجه است و مسئولان استانی صرفا به ابراز اینکه فعالیت معدن مجوز قانونی دارد، بسنده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * نیمه اردیبهشت امسال گروهی از مردم در اطراف کامو تجمع کردند و خواستار توقف فعالیت یک معدن آهن در این منطقه شدند.

دغدغه مردم در واقع نگرانی درباره از بین رفتن منابع آبی کامو و چوگان و جوشقان قالی بود. این معدن آهن روی سرچشمه آب این مناطق مشغول انفجار بوده و حالا مسئولان معدن می‌گویند مشغول جمع آوری خاک‌های دپو شده در محل انفجار هستند.

در همان روز حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه جوشقان قالی با درخواست مسئولان فرمانداری کاشان در جمع مردم حضور یافت و بر تعطیلی معدن تأکید کرد. با این حال از مردم خواست که تجمع خود را پایان دهند تا مسئولان فرمانداری جلسه‌ای را برای بررسی اعتراض مردم و فعالیت این معدن برگزار کنند. این مسئولان در همان روز حتی وعده دادند که جلسه را در محل فعالیت معدن برگزار کنند و مردم هم در آن حضور داشته باشند.

معدن آهن قانونی آب را می‌کُشد! 

معدن همچنان مشغول به کار است. در ۲۳ فروردین امسال دیوان عدالت اداری رأی به توقف فعالیت این معدن داده است. با ارائه لایحه دفاعیه از سوی مسئولان این معدن، دیوان عدالت اداری در ۱۰ اردیبهشت رأی پیشین خود را نقض کرده و فعالیت دوباره معدن را مجاز اعلام کرده است.

این موضوع را سرجوقیان، معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به صداوسیمای استان اصفهان گفته و اعلام کرده که فعالیت معدن بامجوز است و این نهاد به عنوان مجری قانون، این رأی را به مسئولان معدن ابلاغ کرده است.

اما مساله این است که مردم جوشقان قالی از مجوزدار بودن معدن بی اطلاع نبودند. مساله و دغدغه آنان از بین رفتن منابع آب شرب و کشاورزی برای حدود ۱۰ هزار نفر بوده است. این چشمه اگرچه صرفا منبع آب شرب مردم جوشقان قالی است، اما برای اهالی کامو و چوگان منبع آب کشاورزی نیز هست.

دغدغه مردم مجوز معدن نیست

حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه جوشقان در فیلم زیر توضیح می‌دهد که آنچه دغدغه مردم بوده، مجوز داشتن یا مجوز نداشتن این معدن نیست و نگرانی مردم حفظ منابع آبی محل سکونت خود است.

رضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر جوشقان قالی در گفتگو با خبرنگار ما توضیح می‌دهد که مسئولان حفاظت از محیط زیست استان گفته اند که فعالیت معدن وابسته به نظر شرکت آب منطقه‌ای است و به صورت مستقل درباره این موضوع اظهارنظر نکرده است.

معدن حیات را از بین می‌برد

حیدری می‌گوید: از طرف آب منطقه‌ای کارشناسی اعزام شد و نتیجه گزارش این کارشناس ضرر نداشتن فعالیت معدن برای چشمه‌های آب بود درحالیکه گزارش دو نفر کارشناس رسمی دادگستری دیگر خلاف این نظر بود.

به اعتقاد او فعالیت این معدن فراتر از نظر کارشناسان، ضرر به منابع آبی می‌زند. حیدری توضیح می‌دهد: این چشمه‌ها حاصل سال‌های سال بارش برف و جمع شدن آب است حالا ۱۵۰ متر خاک برداشت می‌شود و آب حاصل از بارش برف دیگر از این عمق بالا نمی‌آید. این برف نهایتا در ۲۰ یا ۳۰ کیلومتر دورتر از محل چشمه فعلی از زمین خارج خواهد شد و این قطعا به سرچشمه آب ضرر می‌زند.

اصفهان با معضل خشکی دشت‌ها مواجه است. شکاف‌های زمین در اطراف دشت کاشان، اطراف اصفهان و حتی نزدیک به فرودگاه اصفهان، نشانه‌های خطرناکی از نابودی حیات در مرکز ایران است و همه این‌ها نادیده گرفته می‌شود تا یک معدن آهن، یکی از معدود چشمه‌های حیات در این استان را از بین ببرد.

 
ارسال نظرات